10 כללים לאופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO)

10 כללים לאופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO)

  • פרסומת

הקדמה: מה זה SEO?

המדריך הבא עוסק באחד הדברים החשובים ביותר לכל אתר שהוא, לא משנה מה הנושא או התוכן: האופטימיזציה למנועי החיפוש (SEO).
SEO באנגלית זה ראשי תיבות של Search Engine Optimization. כיום, הרוב המוחלט של המבקרים מגיעים לאתרים דרך מנועי החיפוש. המיקום של האתר במנועי החיפוש נמצא ביחס ישר לכמות המבקרים שאותו אתר יזכה אליו. ככל שהמיקום קרוב יותר לתוצאות הראשונות כך יגדל הסיכוי שהמבקרים ילחצו על הקישור אליו. יתרה מכך – פחות מ 5% מהגולשים מדפדפים לתוצאות החיפוש שבדף השני – מה שאומר שאם אתם לא בעמוד הראשון, אתם לא קיימים! האתר שלכם יכול להיות מדהים ביופיו ופורץ דרך בתוכן שלו, הוא יכול אפילו להציע דברים טובים יותר מכל המתחרים שלו, אבל אם אי אפשר למצוא אותו כל זה חשוב כקליפת השום. אם אי אפשר למצוא אותו במנועי החיפוש – אין כל דרך להגיע אליו.

אופטימיזציה בעברית תקנית זה "התאמה". מטרתנו היא להתאים את האתר שלנו ל"דרישות" של מנועי החיפוש, והמסע הזה צריך להתחיל מהרגע הראשון שבו מחליטים לבנות אתר. כי כשבונים אתר, כמו שאתם תראו בהמשך, לכל חלק יש משמעות אצל מנועי החיפוש וטעות קטנה יכולה לעלות לנו ביוקר.

קצת היסטריה על מנועי החיפוש

אם קראתם את הפסקה הקודמת ולא סתם רפרפתם בחיפוש אחר מילים מעניינות, ראיתם ששמתי גרשיים מסביב למילה "דרישות", ויש לכך סיבה. המילה דרישות לא לגמרי נכונה כאן משום שמנועי החיפוש לא קמו יום בהיר והחליטו להציב דרישות לכל מי שרוצה להופיע בתוצאות החיפוש שלהם. דרישות אלו הוכתבו (ועדיין מוכתבות) להם מלמעלה – מהגולשים.

איך? אם נלך קצת אחורה בזמן, לתקופה שבה האינטרנט עוד היה בחיתוליו, נראה שמנועי החיפוש עבדו קצת אחרת. לאתרים היה מבנה מסוים, שכולם הלכו לפיו. לדוגמה, תגית המטה meta-description שעליה נרחיב בהמשך הייתה אחראית על נתינת תקציר אודות התוכן של אותו עמוד אליו היא הייתה מחוברת. תגית המטה meta-keywords נתנה רשימה קצרה של מילות מפתח שהגדירו את התוכן של אותו עמוד. מנועי החיפוש אז היו מאד פשוטים ותמימים – האתרים היו מקבלים את הדירוג שלהם בתוצאות מנועי החיפוש פשוט לפי תגיות אלו וללא כל קשר לתוכן. אם לאתר מסויים הייתה תגית ה- meta-keywords מלאה במילת מפתח מסויימת יותר מאשר אתר אחר, אותו אתר היה מקבל דירוג גבוה יותר! כמובן שלא עבר זמן רב עד שבוני אתרים התחילו לנצל עובדה זו ולמלא את התגיות שלהם במילות מפתח לא רלוונטיות במטרה למשוך כמה שיותר גולשים.

מנועי החיפוש מהר מאד הבינו שיש להם עסק עם אויב אכזר, שלא יבחל בשום אמצעי בכדי להשיג את מטרתו – להביא תנועה לאתר.
מנועי החיפוש של היום הרבה פחות תמימים. הם פועלים על פי אלגוריתמים מתוחכמים שטיבם נשמר בסוד. "מפרי חוק" שפועלם מטעה את ציבור הגולשים ובכך פוגע במנועי החיפוש יכולים להיענש על ידי אותם מנועי חיפוש בכך שאתרם יימחק לצמיתות – עונש כבד מאד לבוני אתרים. טיבו של האתר כבר לא נמדד על פי קריטריונים פשוטים ומובנים מאליהם, אלא על פי אין-ספור מרכיבים המנותחים על ידי הרובוטים של מנועי החיפוש כשהם בודקים את אתרכם. כל אותם קריטריונים נכנסים למשוואה אחת גדולה שלפיה נקבע מיקומכם בתוצאות החיפוש.
חלק מאותם קריטריונים ידוע, ואותם אני מתכוון להבהיר כאן בהמשך. אך לפני כן חשוב לי להבהיר שאותם חוקים אולי ייראו לכם קצת קשים ומגבילים, אבל למעשה הכללים האלה (מעבר לעובדה שהם ישפרו את מיקום האתר שלכם) ישפרו את חווית המבקרים שלכם. וזאת משום שמטרת מנועי החיפוש היא להציג תוצאות רלוונטיות ללקוחות שלהם, ולהביא אותם לאתרים שמהם הם לא יצאו חזרה למנועי החיפוש (Bounce/exit). במילים אחרות – המטרה שלכם ושל מנועי החיפוש זהה. לפיכך, למרות שאינכם מחוייבים לעמוד בתנאים אלו, זה מאד מומלץ – אפילו מעבר ליתרונות שיהיו לזה אצל מנועי החיפוש.

תהליך האופטימיזציה הינו תהליך ארוך ומורכב, ואין גבול לכמה שניתן ללמוד עליו. בתור התחלה, ריכזתי כאן את עשרת הכללים שמצאתי לחשובים ביותר. דרך אגב, לסדר אין שום משמעות – כל הכללים חשובים באותה מידה!
עד כאן ההקדמה, מוכנים להתחיל?

1. תגיות טייטל (Title)

תגיות הטייטל הם אחד הדברים החשובים ביותר בעת בניית אתר. תגית זו מגדירה את הכותרת של הדף כולו. כותרת זו מופיעה בחלק העליון של הדפדפן, מעל שורת הכתובת, כמו בתמונה הבאה:
תגית הטייטל של האתר (Title Tag)
כותרת זו גם מופיעה בתוצאות מנועי החיפוש ככותרת הדף:
תגית הטייטל של האתר אצל מנועי החיפוש (Title Tag)
חשוב מאד לגוון ולתת לכל עמוד באתר שלכם טייטל שונה, ולא להתעצל ולכתוב טייטל אחד לכולם. עליכם להסתכל על כל עמוד באתר שלכם כאתר בפני עצמו – שכן הוא יכול להיות הדף הראשון שגולש מסויים יראה. כמו כן על הטייטל להיות קצר וקולע, ולשקף את תוכן העמוד. מנועי החיפוש שסורקים את הדף בודקים התאמה בין תוכן הדף לבין תגית הטייטל שלו ולפי זה נותנות "ציון" לאתר, אז נסו לשים בטייטל כמה ממילות המפתח של העמוד.

איך כותבים תגית טייטל בשפת HTML

מבחינת הקוד, תגית הטייטל נמצאת בחלק העליון של המסמך, בין תגיות ההד ( ו- ). לדוגמה:


  זוהי כותרת המסמך

2. תגיות מטא (Meta Tags)

תגיות המטא הינם עניין חשוב לא פחות. הן אומנם לא חשובות כמו שהן היו פעם (כמו שהסברתי בפתיחה) ואין להן משקל רב על מיקום האתר בתוצאות החיפוש, אך יש להן מטרה אחרת: הן מופיעות כחלק מתוצאות החיפוש. אם תבצעו חיפוש פשוט בגוגל למשל, זה ייראה כך:
תגית המטה meta-description להסבר על האתר
גם כאן חשוב מאד ליצור תגיות מגוונות ושונות לכל עמוד באתר שלכם. אם תחליטו לא לשים תגית Meta-Description כלל, מנועי החיפוש ייצרו הסבר משלהם לאותו עמוד שיהיה מורכב ממה שלדעתם משקף את תוכן העמוד. אני מבטיח לכם שאתם לא תאהבו את התוצאה…

איך כותבים תגיות המטה (Meta-Tags) בשפת HTML

תגיות המטה, כמו הטייטל, גם נכתבות בין תגיות ההד ( ו- ). לדוגמה:


  

השתדלו לא להזין יותר מ-250 תווים. צמצמו את ההסבר לשניים – שלושה משפטים לכל היותר.
ישנו מספר רב של סוגי תגיות מטה, להלן עוד כמה תגיות מטה שכדאי להשתמש בהן:


  
  
  

  • Keywords – רשימה של מילות המפתח שהכי מייצגות את האתר. המנעו מלחזור על אותה מילה יותר מחמש פעמים. מנועי חיפוש עלולים להתייחס לזה כ- Keyword-Staffing (פיטום של מילות מפתח למטרת קידום העמוד).
  • Author – מחבר המאמר.
  • Robots – כאן ניתן להכתיב לרובוטים של מנועי החיפוש אם לסרוק ולאנדקס את הדף, או לא. הסבר רחב יותר על כך יינתן בהמשך.

3. הסבר לתמונות (alt)

תמונות הן עניין בעייתי באינטרנט. נכון להיום, אין כל דרך לפרש אותם על ידי מנועי החיפוש. זה אומר שלתמונה שאתם מעלים לאתר שלכם אין כל משמעות למנועי החיפוש אלא אם אתם מספקים "הסבר לתמונה" או באנגלית "Alternate Text".

כתיבת הסבר לתמונה בשפת HTML

כאן נכנס התאור של התמונה

כתיבת תיאור לתמונה הוא עניין חשוב מאוד. ללא הסבר זה מנועי החיפוש לא ידעו מה מכילה התמונה ולפיכך היא לא תהיה קיימת. כתבו הסבר/תאור שונה ומגוון לכל תמונה באתר שלכם.

4. כותרות (Headings)

כותרות מייצגות את תוכן האתר בראשי פרקים. מנועי החיפוש נותנים משקל רב יותר למילים המופיעות בכותרות שבעמוד, ובנוסף משווים את המילים הנמצאות בכותרות למילים הנמצאות בפסקאות ובכך יוצרות מעין רשימה של מילות מפתח עם רמת חשיבות המחושבת לפי כמות החזרות של אותה מילה. בשפת HTML הכותרות מדורגות מ-

עד

, כש-

היא החשובה ביותר ו-

היא הכי פחות חשובה.

כתיבת כותרת בשפת HTML

מבחינת קידוד בשפת HTML, זה נראה כך:

הכותרת עם החשיבות הגבוהה ביותר

כותרת קצת פחות חשובה

כותרת עוד פחות חשובה

כותרת פחות חשובה משלושת הכותרות הקודמות

הבנתם את הרעיון, לא?
הכותרת עם החשיבות הנמוכה ביותר

עשו שימוש נכון בכל סוגי הכותרות, ונסו להכניס אליהן כמה שיותר מילות מפתח. שימו לב שהכותרות עינייניות וקצרות, ומשקפות את תוכן העמוד בצורה הטובה ביותר. נסו להמנע משימוש בכותרות בשביל להגדיל את גודל הטקסט, או להדגיש אותו – זהו שימוש לא נכון בכותרת! בשביל להדגיש טקסט ניתן להשתמש ב- או או . בשביל לכתוב טקסט בגדלים שונים ניתן להשתמש ב- או ב- לפי הצורך. לשליטה מלאה במראה האתר משתמשים בשפת CSS. למידע נוסף קראו את המאמר שלנו שפת CSS למתחילים – הסבר על השפה.

5. פסקאות (Paragraph)

פסקאות מכילות את התוכן המילולי של האתר. רוב הטקסט באתר צריך להיות בין תגיות הפיסקה

ו-

. כמו שאמרתי בפסקה האחרונה, המילים שבפסקאות מושוות על ידי מנועי החיפוש למילים שבכותרות ובטייטל. ככל שהתוכן יותר תואם בינהם כך הדף ייחשב לאיכותי יותר. כתיבת פיסקה בשפת HTML תראה כך:


  זוהי פיסקה

6. תוכן

תוכן העמוד הוא חיבור של כל הפסקאות, התמונות, הכותרות, הטייטל וכד'. בסריקה של עמוד באתר שלכם, מנועי החיפוש מפרקים את התוכן למספר מרכיבים:

  • כמות המילים – בשביל שדף באתר ייחשב לאיכותי על ידי מנועי החיפוש, הוא צריך להכיל בין 300 ל- 700 מילים. המאמר הזה לדוגמה מכיל מעל ל-2000 מילים.
  • מילות מפתח – מנועי החיפוש משווים את מילות המפתח שנמצאות בכותרות לאלו שנמצאות בפסקאות וכו'. למשוואה זו נכנסות גם תגיות המטה.
  • כמות החזרות – מנועי החיפוש בודקים כמה פעמים חוזרת על עצמה מילה מסויימת. בשביל שמילה תיחשב למילת מפתח, לא מספיק לשים אותה באזור ה- Meta-Keywords אלא צריך לחזור עליה לכל אורכו של הדף. נסו לחזור על המילה שאתם רוצים כמילת מפתח בין 2% לבין 30% מסכום המילים הכולל שבדף. יותר מזה ומנועי החיפוש יחשיבו את זה כספאם או Keyword-staffing. פחות מזה ומנועי החיפוש לא ייתחסו אל מילה זו כמילת מפתח. המילה לא חייבת לחזור באותה צורה במדוייק: גם חזרות של גם ווריאציות של אותה מילה נחשבות. לדוגמה – קידום, לקדם, מקדמים, קידמו וכד'.

לאחרונה בניתי כלי לספירת מילים בדיוק מסיבה זו. אתם מוזמנים להשתמש בו ולבדוק את הדפים באתרכם.

7. קישורים (Anchors)

קישורים הינם עניין רגיש מאד. מנועי החיפוש משתמשים בקישורים בכדי למצוא את הדפים באתר שלכם – דף לא מקושר הוא דף שאינו נגיש למנועי החיפוש. מנועי החיפוש משתמשים בטקסט של הקישור, הנקרא Anchor Text כדי לקבוע את טיבו של העמוד המקושר. הטקסט של הקישור נמצא בין התגיות ו- . להלן דוגמה:

כאן נכנס הטקסט של הקישור (Anchor-Text)

כמו כל אלמנט אחר, גם הטקסט של הקישור צריך להכיל את מילות המפתח שאתם מבקשים לקדם. נסו להימנע מטקסט קישורי ארוך מדי כמו פסקה שלמה. אל תשמשו בתגיות ו- בשביל ליצור קו תחתי או לשנות את צבע הטקסט – זהו שימוש לא נכון ויכול לפגוע מאד בדרך שבה מנועי החיפוש רואים את אתרכם! שפת CSS נועדה בדיוק בשביל זה. הטקסט של הקישור צריך להכיל בין 5 ל- 10 מילים לכל היותר.

מדריכים ומאמרים על בניית אתרים, תכנות וקידום

בניית אתרים, אתר, קידום, לבנות אתר, לימוד תכנות, שפות תכנות, אופטימיזציה.
וובדסק הינו אתר המכיל מאמרים ומדריכים בנושאי בניית אתרים, תכנות קידום ועיצוב. ההרשמה לאתר והשימוש בכלים ובסקריפטים אינם כרוכים בתשלום.

8. מפת אתר

מפת אתר היא עוד דרך להגיד למנועי החיפוש היכן נמצאים כל הדפים באתר שלכם. מפת אתר גם יכולה לעזור למשתמשים שלכם להתמצא באתרכם. ישנם שני סוגים של מפת אתר:

  • מפת אתר בגירסת HTML – מפת אתר לשימוש המבקרים באתרכם וגם לשימוש מנועי החיפוש. לדוגמה – מפת האתר וובדסק
  • מפת אתר בגירסת XML זוהי מפת אתר בשפת XML לשימוש מנועי החיפוש בלבד. את הגירסה הזאת ניתן לשלוח למנועי החיפוש בעזרת הכלים למפתחי אתרים עליהם ארחיב בהמשך. מנועי החיפוש משתמשים בגירסה זו כדי להגיע לדפים באתרכם בצורה יותר מהירה. גירסה זו מכילה בין היתר מידע על:
    • Priority – חשיבות הדף
    • Change Frequancy – תדירות עדכון הדף
    • Last Modification – התאריך בו עודכן הדף לאחרונה

אם תרצו, אשמח להרחיב על נושא זה. כתבו לי על כך בתגובות (למטה).

9. שימוש ב- robots.txt

הקובץ robots.txt הוא מסמך טקסט פשוט המכיל הוראות לרובוטים של מנועי החיפוש על איך לסרוק את האתר שלכם. המסמך הזה חייב להשמר בשם robots.txt בתקייה הראשית של האתר שלכם. ניתן לכתוב במסמך זה כתובות של דפים שאינכם מעוניינים שמנועי החיפוש יגיעו אליהם. להלן מספר דוגמאות:

אפשר לכל הרובוטים לסרוק את כל האתר. הסימן * אומר במילים אחרות "כל הרובוטים":

User-agent: *
Allow: /

חסום את כל הדפים באתר מסריקה:

User-agent: *
Disallow: /

חסום את גוגל מסריקה של האתר:

User-agent: Google
Disallow: /

חסום את התוכן הנמצא בתקייה forum:

User-agent: *
Disallow: /forum/

הפנייה של כל הרובוטים למפת אתר:

User-agent: *
Sitemap: http://www.webdesk.co.il/sitemap.php

שימו לב שלא כל מנועי החיפוש יתייחסו לתנאים שאתם מציבים בקובץ robots.txt. אם אתם רוצים למנוע כניסה של גורמים לא רצויים מאזור מסויים באתר שלכם השתמשו ב- .htaccess.

כדי למנוע טעויות הרות אסון, לגוגל יש כלי לבדיקת הקובץ robots.txt. השימוש מותנה בפתיחת חשבון.

כלי לבדיקת הקובץ robots.txt של גוגל

10. כלים למפתחי אתרים (Webmaster Tools)

למנועי החיפוש הגדולים כמו Google, Yahoo ו- Bing יש כלים חינמיים שיכולים לעזור לכם לשפר את האופטימיזציה שלכם ולמצוא ולתקן תקלות במבנה האתר שלכם. השימוש בכלים האלו מותנה בפתיחת חשבון (בחינם). בין היתר תוכלו למצוא שם:

  • אילו דפים מאתרכם נמצאים באינדקס שלהם
  • מהי תדירות ואופן הסריקה של אתרכם
  • הצעות לתיקון HTML
  • אילו אתרים מקשרים לאתר שלכם
  • כלי להגדרת מפת אתר מסוג XML

אני מאד ממליץ לפתוח חשבון לפחות אצל מנועי החיפוש הגדולים. להלן רשימה של כלי מפתחי האתרים במנועי החיפוש החשובים:

לדוגמה, כלי מנהלי האתרים של גוגל מציע אפשרות לראות איך הרובוט שלו (GoogleBot) עובד כשהוא סורק את אתרכם, תחת הכותרת סטטיסטיקת סריקה: סטטיסטיקת סריקה של גוגל

לסיכום – איך ליישם את האופטימיזציה למנועי החיפוש

קראו והפנימו כל חלק במדריך הזה. יישום של כל הכללים האלו מוקדם יכול לעזור לכם מאד בשיפור מיקומכם בתוצאות מנועי החיפוש ולמנוע בעיות שיכולות להיווצר מבניה לא נכונה של האתר וטעויות שיהיה קשה מאד לתקן בשלב מתקדם יותר.
אל תתעצלו! יישום של הכללים האלו מצריך הרבה השקעה: כתיבה של תגיות מטה שונות וכותרות מגוונות, לעיתים גם כתיבה מחדש של עמוד שלם. אל תתנו לזה להפריע לכם, עשו הכל בכדי שהאתר שלכם ייעמוד בקריטריונים של מנועי החיפוש ואני מבטיח שהמאמץ ישתלם.