ראיון עם איתמר צוקרמן

ראיון עם איתמר צוקרמן

  • פרסומת

איתמר צוקרמן הוא מרצה וראש תחום קורס עיצוב גרפי וקורס בנייה וקידום אתרים במרכז ללימודי היי-טק והשמה – HackerU. איתמר הינו מומחה לתחום האינטרנט, ונמנה עם הראשונים שהדריכו את תחום האינטרנט בארץ. הוא הקים חברה בבעלותו אשר בנתה עבור לקוחותיה אתרי אינטרנט, עיצבה מיתוג כולל במדיה האינטראקטיבית וסייעה ללקוח בפריסה ובתכנון קמפיין הפרסום באינטרנט. בין לקוחותיו נמנים בתי חולים, משרד הביטחון, רפאל, התעשייה האווירית, אסם ועוד.

איך הכול התחיל?
אל עולם המחשבים הגעתי בהיותי בן 16 בתיכון. בזמנו חייבו את התלמידים ללמוד את שפת התכנות Basic. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה רכשתי ספר בתחום המחשבים, ובעזרתו סיימתי בהצלחה את הקורס. לאחר שחרורי מצה"ל נרשמתי לקורס Freehand ב"סיוון מחשבים" שנחשבה באותה עת למכללה המובילה בתחום לימודי המחשבים. הלימודים עצמם היו מעניינים, אבל חסר לי עומק יצירתי. כלומר, לא רק ללמוד מה הכלים השונים יכולים לבצע, אלא להראות מה ניתן לעשות מעבֶר לכך אם מוטמע בך כשרון יצירתי. בשנת 1997 נרשמתי לקורס מדריכים ואנשי תמיכה ב"מכללת סיוון". בקורס נלמד נושא האופיס בהרחבה והועברה בו סדנה להדרכה נכונה. לקראת אמצע הקורס, מכיוון שידעתי את רוב החומר הנלמד, הוצע לי ללמד קורס PowerPoint כי לא היה מדריך זמין, ומאז אני עוסק בהדרכה.

ספר על הניסיון שצברת לאורך הזמן
במסגרת עבודתי כמדריך אני מלמד את הנושאים הבאים:

  • אופיס – מתחילים, מתקדמים. כולל קורסים למזכירות ולמנהלים.
  • טכנאי PC – הקורס כולל היכרות עמוקה עם מערכת ההפעלה, כולל נושאים מניהול רשתות וכמובן סדנה לזיהוי תקלות מחשב ולטיפול בהן.
  • גרפיקה – קורס גרפיקה מקיף הכולל את כל תוכנות העיצוב, הבאה לדפוס וכמובן גם נושאי עיצוב הנדרשים כדי לדעת איך להפוך רעיון לעיצוב מוצלח.
  • בניית אתרים – אני מהמרצים הראשונים בארץ שלימדו את נושא -HTML, JavaScript. הדרכתי קורס מלא כולל נושאים מתקדמים כמו PHP, JQuery.

בנוסף, במסגרת עיסוקיי השונים הייתי שותף בפיתוח בחברות סטארט-אפ שונות, הייתי בעל חברה לבניית אתרים ועוד. לאורך כל הדרך תמיד הדרכתי מתוך מחשבה שידע צריך לחלוק.

ספר לנו על התובנות שלך מעיסוקך בתחום
כמרצה שמלמד שנים רבות הגעתי למספר תובנות, אתחיל עם מה דרוש למרצה כדי להיות מרצה טוב:

  1. יכולת לחלוק ידע – יש המון אנשים מאוד חכמים בעלי ידע רב, אבל לדעת להסביר ולגרום לתלמיד להבין דורש יכול שונה לחלוטין.
  2. יכולת לזהות מה גורם לתלמיד לא להבין – לכל אחד מאתנו עבר כלשהו במסגרת לימודית כלשהיא. עבר זה אמור להקנות לתלמיד את היכולת ללמוד ולהבין. במקום שבו היינו אמורים לקבל כלים, קיבלנו גם פחדים. כך קורה שתלמידים רבים אינם מצליחים בלימוד המוסדי וממשיכים את הלימודים במסגרות אחרות שנים לאחר סיום התיכון. תפקידו של המורה הוא להגיע לשורש הבעיה המונעת מהתלמיד להבין.

מעבר לכשרון בסיסי שיש לכל אחד לדעתי אין משהו שלא ניתן ללמוד. יש דברים שאתה לא אוהב או לא נמשך אליהם. אבל אם יוצרים יסודות נאותים של ידע, ניתן ללמוד כמעט כל דבר. מובן שיש עוד דברים רבים הדרושים למרצה טוב בארגז הכלים שלו – וכל המעוניין מוזמן לעבור סדנה להדרכה נכונה. כדי שתלמיד יצליח בלימודים, אין די בסביבת לימודים תומכת, מרצה טוב וכו', והתלמיד חייב להבין שגם לו יש חובות – החובה ללמוד, להכין מטלות ולהשקיע. לא משנה מה התלמיד לומד, הוא חייב להרחיב את הידע הנרכש כל הזמן, להתעניין, לחקור ולשאול. רק תלמיד שמקדם את הידע שלו באופן רציף, יצליח בלימודים.

מהם מקורות ההשראה העיקריים שלך?
סופרים: איזיק אסימוב, אורסון סקוט קארד, טולקין, רוג'ר זילאזני, ז'ול ורן, רוברט סילברברג, ארתור סי קלארק, קרלוס קסטנדה ועוד רבים וטובים.
קומיקס: תרבות הקומיקס בארץ כמעט ואינה קיימת. קומיקס נחשב כסיפורי ילדים בלבד, וזה ממש לא נכון. בעולם הגדול קיימים סיפורי קומיקס מורכבים ומעניינים, לדוגמה הסרט האביר האפל היה הראשון שהראה כמה עומק יש בדמויות השונות. להלן מספר דוגמאות:

Alex Ross

Alex ross – ציור ריאליסטי מאוד. עובד בשיטות הישנות של פעם – ללא מחשב.

Jim Lee

Jim Lee – ריאליסטי מאוד. גם כן עובד בשיטות הישנות ללא מחשב.

Arthur Adams

Arthur Adams

Steve McNiven

Steve McNiven – סגנון שונה לחלוטין.

Brian Bolland

Brian Bolland – צייר בריטי. זכה בפרסים רבים על עבודתו. עובד ב- DC comics.

שתף אותנו בטיפ למעצבים ולבוני אתרים
כל אתר מוצלח או עיצוב מוצלח מתחיל מתכנון. תכנון נכון חוסך המון עבודה בעת הביצוע. הביצוע הופך להיות מדויק יותר ונכון יותר. ההמלצה שלי היא להתחיל משרטוט בעיפרון על נייר. כאנשי מחשבים אנו תמיד רצים למחשב כדי לעשות את הצעד הראשון, והצעד החכם לדעתי הוא להתחיל דווקא עם עיפרון ודף.
צייר סקיצה של האתר, סקיצה של הלוגו ושל העיצוב, ולאחר שהסקיצה מוכנה, עבור למחשב כדי להפוך את הסקיצה לדבר אמתי.

Nitelife logo design

הסקיצה הראשונית (מקור)

Nitelife logo design

התוצר הסופי (מקור)

האם יש לך תחומי עיסוק נוספים?

  1. במסגרת עבודתי ב-HackerU אני אחראי על פיתוח חומרי הדרכה. תפקיד זה כולל כתיבת חומרי עזר לקורסים שונים, כמובן לקורסים בתחום עליו אני אחראי – בנית אתרים ועיצוב גרפי, וגם לשאר הקורסים. עליי לוודא שיש חומרים ראויים ולפקח על איכות ההדרכה של מדריכים. הפיקוח נחוץ מאוד משום שמעבר לחוות הדעת של התלמידים, חייבים לנקוט דרך מקצועית להעביר משוב על מדריכים ב – HackerU.
  2. אני מעביר קורס הדרכה איכותית למדריכים חדשים וכרענון למרצים וותיקים.
  3. מעבר לשעות העבודה התחביב הראשון שלי הוא מוסיקה. כבר 5 שנים אני משמש כסולן של להקת "האספנים" (The Collectors). אנו מנגנים רוק, בלוז וג'אז, גרסאות כיסוי ושירים מקוריים של הלהקה.
  4. אני מתנדב בתל השומר במחלקת אנורקסיה. המחלקה היא מחלקה סגורה לנוער, ומידי פעם בהתאם לבקשת רכזת ההדרכה שם, אני מדריך את החולים בתוכנת פוטושופ.