בניית אתרים ואפליקציות בעידן הסלולר

בניית אתרים ואפליקציות בעידן הסלולר

  • פרסומת

איתמר צוקרמן הוא ראש תחום בניית אתרים ועיצוב גרפי במרכז להכשרת והשמת עובדים למקצועות ההיי-טק – HackerU

אם ננסה לנתח את עולם המחשוב, נמצא נקודות ציון שונות המציגות שינוי תפיסתי. זה התחיל עם המחשבה שלמשתמש ביתי יכול להיות מחשב פרטי בבית, המשיך עם בואו של ה – GUI (Graphical User Interface), האינטרנט המהיר, וכיום ניתן לומר שהגענו לעידן הסלולר.

כמות המשתמשים

לך לבית הקפה המקומי והבט בזוגות, באנשי העסקים, ותראה שכולם מביטים מידי פעם במכשיר פלסטיק קטן עם מסך זוהר.

עלה על אוטובוס וצפה מה עושים רוב הנוסעים, שוב רובם מחוברים לאותו מכשיר סלולארי, אם לא באופן רציף (האזנה למוסיקה), אז מידי פעם בשליחת מסרים מידיים או שיחה או חיפוש מידע או צפייה בוידיאו ועוד…

התחזית קדימה מצביעה גם היא על גידול משמעותי בכמות המשתמשים:

שוק הסלולר צפוי להגיע לכ-2.6 מיליארד מכשירים בשנת 2016

שוק הסלולר צפוי להגיע לכ-2.6 מיליארד מכשירים בשנת 2016 – http://www.canalys.com/newsroom/mobile-device-market-reach-26-billion-units-2016

מכירות

התחזית הייתה שבשנת 2012 כמות הסמרטפונים שתימכר תעלה על כמות המחשבים. ומה קרה בשנת 2011 (שנה לפני התחזיות)?

בשנת 2011 נמכרו 488 מיליון סמרטפונים, לעומת 415 מיליון מחשבים

בשנת 2011 נמכרו 488 מיליון סמרטפונים, לעומת 415 מיליון מחשבים – http://www.canalys.com/newsroom/smart-phones-overtake-client-pcs-2011#sthash.9Os5SdcD.dpuf

כמות הגולשים 

הגרף הבא מצביע על עליה של 67% בכמות הגולשים בסלולר בין השנים 2012 – 2013. 

image3

המשתמש לא רק גולש, הוא גם מבצע רכישות דרך הסלולר. אתרים כמו EBay ו- PayPal מצביעים על גידול משמעותי בכמות המשתמשים אשר מבצעים רכישות דרך מכשירי הסלולר השונים. לאחר שהבנו שעידן הסלולר כבר כאן, נשאלת השאלה:

האם לבנות אתר למובייל או אפליקציה? 

אתר למובייל

אתר למובייל דומה לאתר רגיל הבנוי מדפי HTML המקושרים יחד וניתנים לצפייה בדפדפן דרך האינטרנט (במובייל בדרך כלל wifi או 4G ,3G). ההבדלים המהותיים בין אתר רגיל לאתר מובייל הוא בגודל המסך, מהירות האינטרנט ויכולת הדיוק של המשתמש בביצוע פעולות אינטראקטיביות.

כמו אתר רגיל , גם אתרי מובייל יכולים להציג טקסטים, נתונים ממאגר מידע (כמו תוצאות חיפוש למשל), תמונות ווידיאו. אתר למובייל יכול לנצל תכונות של המכשיר הסלולארי כמו קליק על מספר כדי להתקשר או נתונים מבוססים מיקום (לדוגמה אתר דפי זהב הנותן תוצאות חיפוש בהתאם למיקום הפיזי של המשתמש).

אפליקציות

האפליקציות הן תוכנות אותן יש להוריד ולהתקין במכשיר הסלולארי. את ההורדה מבצעים מפורטל המיועד לכך, באנדרואיד מ- Google play ובאפל מ- AppStore. האפליקציה מתחברת לאינטרנט לצורך הורדת מידע, עדכונים או לשימוש מאוחר יותר בעת הפעלת האפליקציה ללא צורך באינטרנט.

הבחירה האם לבנות אתר או אפליקציה תלויה במטרת הארגון או החברה. אם אתה מפתח משחק אז כמובן שאפליקציה היא הבחירה הנכונה, אבל אם אתה מעוניין להעביר למשתמש מידע באופן ידידותי בסלולר אז אתר למובייל הוא בדרך כלל הפתרון.
יש ארגונים שמחליטים שיש צורך גם באתר וגם באפליקציה, אבל ניתן לומר בבטחה שבדרך כלל יש לבנות קודם אתר למובייל ולאחר מכן את האפליקציה.

אם מטרת העסק היא חשיפה ברשת האינטרנט אין ספק שהבחירה היא באתר, בעוד שהבחירה באפליקציה היא למטרות הרבה יותר ממוקדות אותן לא ניתן להשיג בדפדפן.

יתרונות אתר מותאם על אפליקציה

מידיות  – לאחר העלאת אתר לרשת ניתן לצפות בו באופן מיידי במגוון מכשירים אם זה מכשירי Apple, Android , blackberry ועוד.
אפליקציה לעומת זאת יש להוריד מהאתר המתאים ולאחר מכן להתקין, כך שהתהליך מורכב ממספר שלבים עד שלב השימוש.

תאימות – אתר ניתן לצפייה בכל המכשירים הסלולאריים. כל מה שהמשתמש צריך זה דפדפן כדי לצפות באתר.
אפליקציה לעומת זאת דורשת פיתוח גרסה שונה לכל סוג מכשיר.

עדכון – אתר ניתן לעדכן באופן מידי. כל מה שצריך לעשות הוא להעלות גרסה מעודכנת לשרת האתר והמשתמש יוכל לצפות בה.
באפליקציה לעומת זאת יש להודיע למשתמש על עדכון קיים ועל המשתמש להוריד, או לאפשר הורדה של עדכון אוטומטית.

שיתוף – כתובת אתר ניתנת לשיתוף בקלות בין המשתמשים השונים במסרונים, בשיתוף ברשתות חברתיות ובדואר אלקטרוני. כמו כן ניתן לשתף את הכתובת באתרים שונים ובבלוגים.
אפליקציה פשוט לא ניתן לחלוק בדרך זאת.

יכולת להגיע לקהל רחב יותר – בגלל יכולות השיתוף, התאימות לכל המכשירים הסלולאריים והיכולת להגיע בקלות לאתר דרך מנועי חיפושאתר מותאם מגיע לקהל יעד נרחב יותר.

מחזור החיים – מחזור החיים של רוב האפליקציות הוא פחות מ- 30 יום, כך גורסים חלק מהמחקרים  (http://goo.gl/1NWNgf). כלומר האפליקציה צריכה להיות מאוד שימושית ומיוחדת כדי להאריך את חייה במכשיר הסלולארי. אתר סלולארי לעומת זאת תמיד יהיה שם עבור המשתמש כדי שיוכל לחזור אליו.

מחזור החיים של אפליקציה

מחזור החיים של אפליקציה

אתר מותאם יכול להתנהג כאפליקציה ניתן לבנות אתר מותאם המחובר למאגר מידע ומתנהג פונקציונאלית כאפליקציה. כלומר אתר יכול להיות תחליף פרקטי לפיתוח אפליקציה.

עלויות וזמן פיתוח – פיתוח אפליקציה יקר יותר ואורך זמן רב יותר, בעיקר אם הלקוח צריך תמיכה נרחבת במכשירים שונים.

תמיכה – לאחר סיום פיתוח אפליקציה נדרשת השקעה נוספת עבור עדכונים, בדיקות תאימות והמשך הפתוח.

יתרונות אפליקציה על אתר מותאם

אינטראקטיביות / משחקים – עבור משחקים ( Candy Crash למשל ), אפליקציה כמעט תמיד תהיה הפתרון המועדף.

קהל יעד  אנשים נוהגים להוריד אפליקציות בהן הם משתמשים באופן יומיומי. כך למשל מעדיפים המשתמשים בטלפון הסלולארי להיכנס ל- Facebook באפליקציה ולא לאתר מותאם.

התאמה אישית – כאשר המשתמש צריך אפליקציה אשר נותנת מענה לצרכיו האישיים,
כמו למשל
EverNote אפליקציית סנכרון חינמית מצוינת המאפשרת לסנכרן כמעט כל תוכן, בין הסלולר למחשב.

חישובים מורכבים ודוחות – אם המשתמש צריך לקבל מידע לבצע עליו חישובים מורכבים ולהפיק דוחות (כמו בנקאות או השקעות), אפליקציה תאפשר לעשות זאת באופן יעיל.

שימוש נרחב בתכונות הטלפון – למרות שהדפדפן היום יודע לנצל חלק מתכונות הטלפון כמו שליחת מסרונים, אפליקציהיודעת לנצל תכונות רבות נוספות כמו למשל המצלמה, פנס וכל התכונות וסביבת האינטראקטיביות של המכשיר הסלולארי.

תקשורת – אם המשתמש צריך לבצע פעולות שונות ללא רשת או חיבור לאינטרנט – אפליקציה היא המענה.

לסיכום

עבור רוב העסקים הבינוניים /גדולים תקצוב אתר או אפליקציה הוא נושא הדורש מחשבה. יש לחשוב היטב על קהל היעד, המידיות והשימושיות באתר או באפליקציה כדי לתת מענה אופטימלי אמיתי להשקעה הכספית.